YİYECEK İÇECEK HİZMETLERİ ALANI
Alanın Tanımı: Yiyecek ve içecek hizmetleri alanı otel, restoran, kafeterya, pastane, toplu beslenme kurumları vb. yerlerde hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun olarak yiyecek ve içeceklerin servise hazır hâle getirilip müşteriye sunulduğu hizmet alanıdır.
Alanın Amacı: Yiyecek-İçecek Hizmetleri alanı altında yer alan mesleklerde, sektörün ihtiyaçları ve hizmet sektöründeki gelişmeler doğrultusunda, mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Ülkemizde yiyecek içecek hizmetleri alanında faaliyet gösteren pek çok işletme vardır. Kamu ve özel sektörde çalışanlara yemek servisi yapılan mutfakların yanı sıra çeşitli fabrikalar, işyerleri, restoranlar, oteller, barlar, fastfood tüketimi yapılan yerler vb. bunların içinde yer alır. Yiyecek içecek hizmetleri hızlı bir gelişim ve değişim göstererek dünyada ve ülkemizde önemli bir istihdam alanı hâline gelmiştir. Bu alanda; rekabet koşullarına ayak uydurabilmek için sektörün istediği yeterlikleri kazanmış, dünya standartlarında hizmet verecek kaliteli insan gücüne ihtiyaç duyulmaktadır. Ulaşım sektöründeki yolcu hareketlerindeki artış ve yolcu hizmetlerinin önem kazanması, hosteslik mesleğinin gelişmesine ve istihdam alanlarının artmasına neden olmuştur. Hostesler seyahat sırasındaki yolcu hizmetlerinin yanı sıra yiyecek içecek hizmetlerini de vermektedirler. Bu ortak yeterlikleri sebebiyle de hosteslik mesleğinin yiyecek içecek hizmetleri alanı içinde yer alması uygun görülmüştür. Yiyecek içecek hizmeti veren yerlerde, her aşamada hijyen ve sanitasyon kurallarının sağlanarak güvenli gıda sunumunun gerçekleştirilmesi ile kaliteli bir hizmetin yapılması halk sağlığı açısından çok önemlidir. 27.05.2004 tarihli Gıdaların Üretimi Tüketimi ve Denetlenmesine dair 5179 Sayılı Kanunla yiyecek içecek hizmetleri veren yerlerin denetim ve kontrolü sağlanmaktadır. Beslenme sistemlerinde çok önemli olan HACCP (Hazard Analyzis of Critical Control Points=Kritik Kontrol Noktalarında Tehlike Analizleri) gıda güvenliğini sağlamayı hedefleyen bir yaklaşımdır. İlk kez 1988 yılında HACCP sistemi yasal boyut kazanarak Avrupa'da önemli mesafeler kat etmiştir. HACCP sistemi tehlikelerin ve kritik kontrol noktalarının belirlenmesi ve bunların takip edilerek kontrol altına alınmasında diğer kontrol sistemlerine göre daha ucuz bir yoldur. Çünkü bu sistem, önleyici tedbirleri alarak yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar geçen süreç içinde üretimin her aşamasını kontrol altında tutarak problemlerin ortaya çıkmasını önler. Gerek Uluslararası gerekse ulusal düzeyde güvenli, sağlıklı gıdalar ve kaliteli bir hizmet için HACCP yönetim sistemi etkinliğinin kavranması, yetkili kuruluşlar ve tüketicilerin bilinçlenmesi HACCP uygulamalarını yaygınlaştıracaktır.
İSTİHDAM OLANAKLARI
Yiyecek ve içecek hizmetleri alanından mezun olanlar, konaklama işletmelerinin yiyecek içecek ünitelerinde, Pastanelerde, Özel ve kamu kuruluşlarının (hastane, okul, işyeri, fabrika, ordu vb.) mutfaklarında, Yemek fabrikalarında, Ulaşım araçlarının yiyecek içecek ünitelerinde vb. yerlerde çalışabilirler.Unlu mamul üreten fırınlarda, kurum mutfaklarında, , eğlence yerlerinde, resmi-özel havayollarında, otobüs şirketleri ve demiryollarında, fuarlar, sergiler, oteller, mağazalarda iş bulabilirler. Ayrıca, mutfağı, pastaneleri olan işletmeler ile yiyecek ve içecek hizmeti veren iş yerlerinde görev alabilirler.
Ayrıca fuar/kongre Host/Hostesleri, otobüs/tren, havayollarında ilgili departmanlarında iş bulma imkanına sahiptir
Meslek Elemanlarında Aranan Özellikler
Yiyecek İçecek Hizmetleri alanında yer alan meslekleri seçecek kişilerin mesleklerin gerektirdiği niteliklere sahip olması, çalışma hayatındaki başarılarında önemli olacaktır.
Aşçı olmak isteyenlerin; Yiyecek-içeceklerle ilgili konulara ilgi duyan, bedence güçlü ve sağlıklı, tat ve koku alma duyumları gelişmiş, temiz, titiz, dikkatli, sorumluluk sahibi, eli çabuk, hızlı hareket edebilen, bir işi planlama ve uygulama yeteneğine sahip, iş güvenliğine dikkat eden, bulaşıcı hastalığı olmayan, mesleki eğitim almış olması gereklidir.
Pastacı olmak isteyenlerin; Bedence güçlü ve sağlıklı, tat ve koku alma duyumları gelişmiş, temiz, titiz, dikkatli, sorumluluk sahibi, el ve parmak becerisine sahip, estetik görüşü olan ve yeni ürünler geliştirebilen, iş güvenliğine dikkat eden, bulaşıcı hastalığı olmayan, mesleki eğitim almış olması gereklidir.
Servis elemanı olmak isteyenlerin; Uzun süre ayakta çalışabilecek kadar bedence sağlam ve dayanıklı, iş disiplinine sahip, mesleği ile ilgili etik ilkelere bağlı, güler yüzlü, saygılı, kibar, dışa dönük, insanlarla iyi iletişim kurabilen, insanların istek ve duygularını anlayabilen, ikna etme yeteneğine sahip, sabırlı, görgü ve protokol kurallarını bilen, etkili ve güzel konuşan, dikkatli, temiz, titiz, düzenli, mesleki eğitim almış olması gereklidir.
Barmen olmak isteyenlerin; İş disiplinine sahip, uzun süre ayakta çalışabilecek kadar bedence sağlam ve dayanıklı, ellerini çabuk ve ustalıkla kullanabilen, mesleği ile ilgili etik ilkelere bağlı, güler yüzlü, saygılı, kibar, sabırlı, sır tutan, insanlarla iyi iletişim kurabilen, etkili ve güzel konuşan, insan psikolojisinden anlayan, dikkatli, temiz, titiz, düzenli, mesleki eğitim almış olması gereklidir.
Host/hostes olmak isteyenlerin; hosteslikle ilgili konulara ilgi duyan, fiziksel ve psikolojik yönden sağlıklı, güçlü, dayanıklı, düzgün bir fiziksel yapı ve istenen boy ve kiloya sahip olan, temiz, titiz, dikkatli, sorumluluk sahibi, güler yüzlü ve düzgün diksiyonu olan, pratik, zeki, sabırlı ve yüksek ikna kabiliyeti olan, iş güvenliğine dikkat eden, insanlarla kolay iletişim kuran, mesleki eğitim almış olması gerekmektedir.
Üniversite Başarısı: Üniversiteye giriş imkânları bakımından büyük avantaja sahip olan Yiyecek içecek hizmetleri Alanı öğrencilerimizi hem ek puan avantajı hem de 9,10, 11 ve 12. sınıflarda kendilerine yetecek kadar ders saati ile üniversite sınavlarına hazırlıyoruz.
Yiyecek içecek hizmetleri alanından mezun olduktan sonra "Yükseköğretime Geçiş Sınavı"nda başarılı olanlar, lisans programlarına ya da meslek yüksekokullarının ilgili bölümlerine devam edebilirler. Sınavsız yerleşebilecekleri ön lisans programları mevcuttur. Yiyecek İçecek Hizmetleri alanından mezun olanlar, her türlü konaklama ve seyahat işletmelerinde dalları ile ilgili bölümlerde çalışabilirler. Fuar/kongre, otobüs/tren, hava yollarının ilgili bölümlerinde çalışabilirler. Ayrıca mutfağı, pastaneleri olan işletmeler ile her türlü yiyecek ve içecek hizmetleri sektöründe görev alabilirler.
Öğrencilerimiz üniversitelerin;
Yiyecek İçecek Hizmetleri İşletmeciliği Fakültelerinde eğitim alabilirler. Gazi Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Bolu İzzet Baysal Üniversitesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi gibi köklü üniversitelerde yukarıda yazılı olan bölümler de kaliteli eğitim verilmektedir.
YİYECEK-İÇECEK HİZMETLERİ ALANI 2 YILLIK ÖNLİSANS PROGRAMLARI
YİYECEK-İÇECEK HİZMETLERİ ALANI LİSANS ROĞRAMLARI
Alanın Alt Dalları
Mutfak
Tanımı: Mutfak araç, gereç ve ekipmanlarını kullanarak, hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun yiyecek üretimi yapma ve servise hazır hâle getirme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Aşçılık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Bölümde başarılı olmak için gereken özellikler, ilgi ve yetenekler:
Alanın Temel Meslek Dersleri
9.SINIF
Temel Yiyecek Üretimi Ve Servis Atölyesi Dersi
Dersin Amacı: Bu derste öğrenciye, sebzeleri pişirmeye hazırlama,sebze ve patates garnitürleri, yumurta, basit tatlı ve meyve tatlıları hazırlama ve pişirme yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Beslenme İlkeleri Ve Hiyen Dersi
Dersin Amacı: Bu derste öğrenciye iş sağlığı ve güvenliği tedbirleri doğrultusunda beslenme ilkeleri ve hijyen ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Mesleki Gelişim Atölyesi Dersi:
Dersinin amacı : Bireyin çalışma hayatında etkili iletişim, olumlu çalışma alışkanlıkları, iş sağlığı ve güvenliğini sağlamaya yönelik temel bilgi, tutum ve becerilerini geliştirerek toplumsal hayata hazırlanmasını sağlamaktır.
10.SINIF
Aşçılık Ve Servis Atölyesi Dersi
Dersin Amacı: Mutfak araç, gereç ve ekipmanlarını kullanarak, hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun yiyecek üretimi yapma ve servise hazır hâle getirme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. verilirken öğrencilere örnek uygulamalar yaptırılmaktadır.
11.SINIF
Aşçılık Ve Servis AtölyesiDersi
Dersin Amacı: Aşçılık ve servis atölyesi 11 dersinde sebze yemekleri, balıklar ve su ürünleri, salatalar, hamur ürünleri, açık büfe, dolma ve sarmalar, çikolata ve fondü yapma, ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Yiyecek İçecek Hizmetlerinde Organizasyon Dersi
Dersin Amacı: Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Yiyecek içecek işletmelerini sınıflandırabilecektir. Yiyecek içecek işletmelerinin organizasyon yapısını açıklayabilecektir. Yiyecek içecek işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini uygulayabilecektir.
Coğrafi İşaret Tescilli Ürünlerden Yemekler Hazırlama Dersi
Dersin Amacı: Türkiye'nin coğrafi işaret tescilline sahip yöresel gastronomi ürünlerinin tespit edilerek incelenmesidir.Teorik ve uygulamalı dersler verilmektedir.
12.SINIF
İşletmelerde Mesleki EğitimDersi
Dersin Amacı: Her okul, İşletmelerde Mesleki Eğitimi dersinin içeriğini, ağırlıklı olarak dala ait modüller olmak üzere, bölgesel özellikler ve sektörün beklentilerini yansıtacak modüllerden oluşturur. Ancak bölgesel özellikler ve sektör beklentilerini yansıtacak modüller programda yer almıyorsa, yeni modül içerikleri hazırlanarak programa eklenir. Dersin içeriği; sektör temsilcileri, okuldaki koordinatör öğretmenler ve alan öğretmenlerinin kararı ile planlanarak uygulanır. Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği’nin ilgili hükümlerine uygun olan işletmelerde 3 gün işletmede, 2 gün okulda olmak kaydıyla mesleki eğitimini yaptırmayı amaçlamaktadır.
Sınıfta Osmanlı Saray Mutfağı Dersi
Dersin Amacı: Hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun şekilde Osmanlı saray mutfağıyla ilgili temel teknik bilgilerin verildiği, pratik uygulama becerilerinin kazandırıldığı eğitim programıdır.